فواید و خواص درمانی بنه
 
کلینیک دیجیتالی طب سنتی
طب سنتی و درمان گیاهی مؤثرترین راه برای مداوای اکثر بیماریهاست
 
 
2 آذر 1389برچسب:, :: 18:44 ::  نويسنده : ساوالان

 

ميوه

ونوشك ميوه درخت "بنه" است كه در برخي مناطق به پسته كوهي نيز معروف است.

ونوشك داراي لفافي نازك سبز رنگ و پوسته‌اي تا حدودي سفت بوده كه مغز آن قابل مصرف است و اين محصول تنها در استان ايلام و مناطق "زاگرس‌نشين" مورد مصرف شهروندان قرار مي‌گيرد.

افراد مسن ايلامي معتقدند كه مصرف اين ميوه طبيعي كه به وفور در اين فصل سال در كوهستانهاي استان يافت مي‌شود، خاصيت زيادي براي رفع بيماري معده دارد.

محصول ونوشك به خاطر اينكه راحت زير دندان قرار مي‌گيرد و علاوه بر اين داراي مزه منحصر به فردي است، بيشتر مورد توجه جوانان قرار مي‌گيرد.



خصوصيات دانه

(Ban) یا بنه(Baneh) دانه گیاهی است با مغز روغنی و خیلی خو شمزه به صورت تخمه مصرف میشود ولی پوسته سختی دارد که بلای دندان است. این دانه معمولا در پاییز سبز میشود. بنه در تانهای کهگیلویه –بویراحمد، ایلام و کردستان می روید. درخت ان معمولا به طول 3-4 متر در کوهها می روید و در پاییز به رنگ نارنجی خوش‌رنگی در می اید. صمغ مترشحه از این درخت بنام سقز یا کندور در آدامس مورد استفاده قرار می گیرد. .



گال

گال كه يك تغيير حالت شكل برگها يا سر شاخه درختان بنه مي باشد داراي مواد رزيني و تانن است كه از آن در مصارف دارويي و صنعتي استفاده مي گردد. اين گال ها را در اواخر تابستان يا اوايل پاييز قبل از شروع بارانهاي پاييزي از روي درخت جمع آوري نموده و بالافاصله آنها را خشك و آماده مصرف مي كنند.



مصطكي

شيرابه اي در بافت هاي داخلي درخت بنه وجود دارد كه در فصل گرما به صورت طبيعي از روزنه هاي پوست درخت خارج مي شود كه به آن مصطكي گويند. اين شيرابه زرد رنگ در فصل تابستان به شكل قطراتي كوچك از ساقه و شاخه هاي درخت بنه به خارج ترشح شده و پس ار ريختن به زير درخت در مجاورت هوا سفت مي شود



خواص دارويی

بنه مدر و قاعده آور است ، برای تقویت نیروی جنسی مفید است و خون بواسیر قطع شده را باز می‌کند ، معده و کلیه را گرم می‌کند ، برای درمان سرفه ، فلج و استسقاء مفید است ، خوردن آن با سرکه برای پاک کردن کبد و رفع سردرد نافع است .
 



نظرات شما عزیزان:

s.h
ساعت9:36---6 خرداد 1392
ممنون از راهنمایی تون

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کلینیک دیجیتالی طب سنتی و آدرس tebbe-sonnati.LoxBlog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 149
بازدید کل : 213158
تعداد مطالب : 38
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1